ΦΙΛΙΚΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ

Total Pageviews

Blog Archive

Search This Blog

ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Η ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΣΑΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΤΙΜΗ
Κάντε like κι εσείς
 aw2
.
 aw2

ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΦΙΛΕΤΑ ΟΠΑΠ, ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ ΔΕΝ ΠΡΟΣΕΛΚΥΟΥΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ - Επενδύσεις χωρίς επενδυτές

Share it:

Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ, c.ioannou@eleftherotypia.net
Αποκρατικοποιήσεις με το ζόρι και χωρίς ουρές επενδυτών, όπως κάποιοι ευαγγελίζονται στην κυβέρνηση, κάνει η χώρα μας προκειμένου να μειώσει το δημόσιο χρέος.

Η «τράτα» -για να χρησιμοποιήσουμε την έκφραση του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ, Στέλιου Σταυρίδη- δεν έχει φέρει καλές ψαριές και τα ψάρια που έχει πιάσει δεν είναι τα πιο καλά της αγοράς.

Μέχρι τώρα, σε όλους τους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ το αρχικό «υψηλό ενδιαφέρον» που εκδηλώνουν «μεγάλοι» επενδυτές καταλήγει σε μια διαφορετική πραγματικότητα: μόνο ένας υποβάλλει οικονομική προσφορά στο τέλος κάθε διαγωνιστικής διαδικασίας. Αυτό δεν είναι η εξαίρεση. Είναι ο κανόνας:

1. Ο διαγωνισμός για τη μακροχρόνια μίσθωση του κτηρίου που κατασκευάστηκε το 2004 για να στεγάσει το Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης στο Μαρούσι, το οποίο μετατράπηκε σε εμπορικό κέντρο (Golden Hall), έκλεισε με την κατάθεση μιας και μοναδικής προσφοράς από την εταιρεία Lamda Development, συμφερόντων Σπύρου Λάτση. Ο άλλος ενδιαφερόμενος, η Reds του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, απέσυρε το ενδιαφέρον του όταν ο διαγωνισμός μπήκε στην τελική ευθεία. Λεπτομέρεια με κορυφαία σημασία είναι ότι η Lamda Development είχε ήδη την εκμετάλλευση του κτηρίου. Με άλλα λόγια, απλώς άλλαξαν το τίμημα και η διάρκεια. Το τίμημα ήταν 81 εκατ. ευρώ, αλλά δεν το έχει ακόμα εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ.

2. Ακολούθησε ο διαγωνισμός για τα κρατικά λαχεία. Μόνο ένα κοινοπρακτικό σχήμα κατέθεσε οικονομική προσφορά, η οποία ήταν αρχικά χαμηλή, γύρω στα 130 εκατ. ευρώ. Το ΤΑΙΠΕΔ ζήτησε βελτίωση του τιμήματος, κάτι που έγινε (η προσφορά αυξήθηκε 46% στα 190 εκατ.) αφού ο επικεφαλής στο σχήμα, ο ΟΠΑΠ (η διοίκηση του οποίου διορίζεται από το Δημόσιο), έκανε το χατίρι του ΤΑΙΠΕΔ. Ο ΟΠΑΠ ανέλαβε το βάρος της βελτιωμένης προσφοράς αναλαμβάνοντας και το μερίδιο (αναλογικά) άλλων συμμετεχόντων, οι οποίοι δεν συμφώνησαν και δεν ακολούθησαν στη βελτίωση του τιμήματος. Τα χρήματα από το διαγωνισμό δεν έχουν ακόμα δοθεί στο ΤΑΙΠΕΔ.

3. Στη συνέχεια ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση έκτασης στην Κασσιόπη της Κέρκυρας, περιοχή που «αγγίζει» την Αλβανία (τις χωρίζει μια στενή λωρίδα θάλασσας). Και σ' αυτή την περίπτωση μόνο ένας επενδυτής, η NCH Capital, κατέθεσε οικονομική προσφορά, η οποία περιλαμβάνει α) οικονομικό αντάλλαγμα για την άδεια 23 εκατ. ευρώ και β) πιθανή μελλοντική υπεραξία ύστερα από έξι χρόνια 2,3 εκατ. ευρώ. Ο επενδυτής εκτιμάται ότι θα κάνει επενδύσεις 75 εκατ. ευρώ, όπως λέει το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά όταν ρωτήσαμε «Πώς προσδιορίστηκε η αξία των 75 εκατ. ευρώ;» και «Ποιος ελέγχει την υλοποίηση αυτών των επενδύσεων;», δεν πήραμε καμία απάντηση. Μέχρι σήμερα, το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει λάβει το ποσό των 23 εκατ. ευρώ. Η NCH Capital είναι fund με έδρα τη Νέα Υόρκη, που έχει υπό διαχείριση 3 δισ. δολάρια σε αγορές κυρίως της ανατολικής Ευρώπης και της Βαλτικής (Ρωσία, Ρουμανία, Ουκρανία, Βουλγαρία, Μολδαβία). Επίσης, έχει ιδιαίτερες σχέσεις με την Αλβανία, εξού και το ενδιαφέρον για την Κασσιόπη.

4. Και στην ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ ίδια κατάσταση. Αρχικά έδειξαν ενδιαφέρον δεκαεπτά σχήματα για να περιοριστούν σε πέντε, τα οποία θα μειωθούν ακόμα περισσότερο με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών στις 10 Μαΐου 2013. Γι' αυτό η κυβέρνηση προσπαθεί να μη χαθούν οι Ρώσοι από το διαγωνισμό, οι οποίοι όμως υποβάλλουν συνεχώς αιτήματα. Στην τελική φάση του διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ έχουν περάσει η ρωσική Gazprom και η κοινοπραξία των ελληνικών εταιρειών Μ&Μ GasCo (Motor Oil, Μυτιληναίος). Και τη ΔΕΠΑ και το ΔΕΣΦΑ διεκδικεί η ρωσική Negusneft, θυγατρική του ομίλου Sintez. Μόνο για το ΔΕΣΦΑ συνεχίζουν η κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν, Socar, και η κοινοπραξία του τσεχικού fund PPF και της ελληνικής ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

5. Την Παρασκευή εκδήλωσαν μόνο δύο σχήματα ενδιαφέρον για το ιπποδρομιακό στοίχημα: Πρόκειται για το γαλλικό φορέα την PMU που συνασπίστηκε με την Phumelela (Νότια Αφρική) και την ελληνική Ιντραλότ μαζί με μία εταιρεία από την Αργεντινή.
Share it:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Post A Comment:

0 comments: